Newage Photography Forum: Cladirile, arhitectura - Newage Photography Forum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Cladirile, arhitectura Cum fotografiem cladirile?

#1 User is offline   Adryan 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPip
  • View gallery
  • Group: Root Admin
  • Posts: 503
  • Joined: 22-April 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Model Camera Foto:Nikon D3, D3s

Posted 26 May 2009 - 01:45 PM

CLADIRI: COMPOZITIE GENERALA







Cladirile ii ofera fotografului o sursa inepuizabila de imagini. Cea mai importanta parte a fotografierii unei cladiri este compozitia generala. Vremea poate fi perfecta, expunerea corecta si perioada zilei – cea mai potrivita, dar o fotografie prost incadrata strica totul. Aici, echipamentul poate fi de mare ajutor:

  • Un teleobiectiv nu numai ca va apropia o cladire indepartata, dar, de asemenea, in functie de puterea lentilei, ar putea sa condenseze vederea de ansamblu si deci sa reduca iluzia de spatiu dintre cladirea principala din imagine si tot ce poate fi in spate sau in fata.
  • Un obiectiv super angular permite un prim-plan cu o perspectiva exagerata. O cladire inalta, cum ar fi un zgarie-nori, poate parea chiar si mai inalta daca aparatul este indreptat in sus, deoarece verticalele vor converge.
  • Un obiectiv tilt & shift permite fotografului sa evite convergenta verticalelor in situatii in care acest lucru nu se doreste. O lentila tilt & shift schimba axa fotografiei fara a fi nevoie sa miscati aparatul, totusi permite miscarea obiectivului in relatie cu planul filmului/senzorului.


Alegerea unui unghi de fotografiere corect este un ingredient vital pentru compozitia generala. Pozitionati aparatul astfel incat sa nu existe obiecte nedorite in cadru. Asta poate sa insemne pur si simplu sa va miscati pe o distanta scurta sau sa folositi un alt obiectiv. Daca aparatul este dotat cu un obiectiv cu zoom, tot ce mai puteti face este o mica ajustare la distanta lui focala.







EXTERIOARE DE CLADIRI




Uneori pare suficient sa stai in fata unei cladiri mari, sa indrepti aparatul spre ea si pur si simplu sa apesi declansatorul, mai ales daca este o cladire atat de celebra ca nu mai e nevoie sa adaugi nimic. Poate fi adevarat in multe cazuri, dar daca toata lumea ar repeta acest ritual, rezultatele ar fi plictisitoare si repetitive. Se gasesc intotdeauna cai noi de a reprezenta un obiect familiar: unghiuri neobisnuite, diferite conditii de iluminare, o sectiune a exteriorului. Toate aceste elemente pot imbogati orice fotografie a unei cladiri.



Detalii de atmosfera

  • Perioada zilei este importanta cand fotografiati cladiri. Daca din unghiul de fotografiere ales, soarele rasare din spatele cladirii, poate rezulta o imagine incetosata iar cladirea sa arate neclara. Daca aveti timp, asteptati sa se miste soarele pe cer, eventual sa scalde cladirea in lumina calda a dupa-amiezii si sa creeze detalii puternice in umbre.
  • Norii pot oferi o extra-dimensiune. Uneori chiar si un cer albastru, radios, va trage foloase de pe urma catorva nori albi, pufosi, deasupra unei cladiri. De asemenea, cativa nori de furtuna, umflandu-se, vor adauga fotografiei un aspect dramatic si intrucatva teatral.




Fotografierea pe verticala

Obiective diferite pot schimba complet perspectiva cladirii. Indreptatul aparatului in sus, de exemplu la un zgarie-nori, vor face verticalele sa convearga. Aces lucru va imbogati mult calitatile dinamice ale imaginii.

Pe de alta parte, alta cladire poate fi aratata cu verticalele convergand si sa para distorsionata, sa para ca se rastoarna. Orice compozitie de cladire trebuie judecata individual.

Puteti folosi un teleobiectiv pentru a fotografia o cladire de la distanta. Cladirea va fi adusa mai aproape iar prim-planul comprimat. Aceasta va conferi o impresie de grandoare accentuata cladirii principale din imagine.

Pentru fotografii mai specializate de cladiri foarte inalte se poate folosi un obiectiv dild & shift. Acesta permite unei cladiri sa fie fotografiata si liniile sale verticale sa ramana drepte, fara sa fie nevoie sa indreptati aparatul in sus, lucru care ar crea verticale convergente.







INTERIOARE DE CLADIRI





Unul din principalele lucruri de luat in considerare inainte de a fotografia interiorul unei cladiri este cantitatea de lumina disponibila. In marea parte a cazurilor, lumina din interior este foarte putina in comparatie cu lumina de afara. Ochii nostri sunt obisnuiti sa se adapteze diferitelor conditii de lumina, atat de adaptabili, incat foarte repede incetam sa mai observam ca anumite conditii sunt de fapt foarte slabe. Pe film/senzor, insa, chiar si pe film relativ rapid, nu exista aceasta adaptare naturala. Singura modalitate de a inregistra o imagine utilizabila este sa mariti expunerea sa sa luminati artificial interiorul folosind un flash.

Multe aparate au flash incorporat, sau un flash atasat, conectat patinei de blitz, sau unui brat lateral, intr-o parte a aparatului. Dar chiar si cu cele mai puternice flashuri, tot poate fi prea intunecat interiorul unei cladiri foarte mari si inalte. Chiar si unde se foloseste film rapid cu lumina disponibila, rezultatul este granulatia mare (zgomot mare de sunet) si mare parte din detaliile umbrelor se vor pierde. O solutie mult mai buna este sa puneti aparatul pe un trepied si sa folositi timpi lungi de expunere.

In interiorul monumentelor mari pline de vizitatori, trebuie gandit bine unghiul de fotografiere, astfel incat fotografia sa nu includa si alti oameni. In unele monumente nu sunt permise trepiedele; in acest caz folositi un monopod sau gasiti o suprafata utilizabila, cum ar fi un scaun, o masa, podeaua sau pervazul unei ferestre, pe care sa sprijiniti aparatul.







DETALII DE CLADIRI




Cladirile ofera unui fotograf multe oportunitati de a crea imagini incitante si intr-un fel neobisnuite ale unor scene des intalnite, dar pe langa care majoritatea oamenilor trec fara sa le observe. Nu e tot timpul posibil sau intr-adevar avantajos sa incluzi o intreaga cladire intr-o singura fotografie. In unele cazuri, cladirea poate fi neinteresanta si putem obtine o fotografie puternica doar izoland o mica sectiune de sculptura sau de ceramica.

Perioada zilei poate juca un rol important in fotografierea detaliilor. Cand soarele este jos sau intr-un unghi ascutit cu subiectul, se vor crea umbre puternice. Acest lucru poate imbogati calitatile grafice si pot iesi imagini neobisnuite, chiar abstracte.

Rar se intampla sa nu se gaseasca un unghi interesant chiar si pentru cea mai banala cladire, si in cea mai mare parte a cazurilor o fotografie devine “buna” in functie de cat timp a petrecut fotograful in cautarea unui unghi neobisnuit, apropiind pe detalii si incadrand imaginea pentru a taia sau decupa intruziuni nedorite. In anumite cazuri, prim-planuri ale detaliilor arhitecturale, pot, peste o anume perioada de timp, sa oefere o serie de fotografii ce pot fi adunate sa formeze o colectie de teme si stiluri individuale. Cu detaliile de interior, devine importanta incadrarea precisa si ar fi benefic un trepied. Nu e nevoie doar in cazurile cand probabil e lumina slaba si va fi nevoie de timpi mai lungi de expunere, ci si in situatii unde simetria este elementul cheie, de exemplu la un tavan. Nu e nimic mai rau decat sa vezi o imagine finala, in care s-a avut grija la expunere si la compozitia generala, dar unde, unul din cei patru stalpi, de exemplu, nu este tocmai drept. Cu un trepied, aceasta “indreptare” se poate obtine cu un grad mai mare de precizie decat ne putem astepta de la un aparat tinut in mana.









CLADIRI PE TIMP DE NOAPTE




Cladirile vazute noaptea pot fi mult mai evocatoare pentru un peisaj urban decat par pe timpul zilei. Unele oras, ca New York-ul, pur si simplu pulseaza noaptea si sunt luminate in cea mai mare parte de lumina tipatoare de neon, care pare sa se potriveasca straniu de bine.

Cea mai buna perioada pentru a face fotografii de peisaj urban la moda este la aproximativ jumatate de ora dupa apusul soarelui, cand cerul prinde o tenta de albastru inchis, un fundal mult mai atractiv decat un cer complet negru. Acest gen de lumina dureaza un timp foarte scurt, de obicei doar 10-15 minute. Daca sunteti pregatiti, durat de timp va fi potrivita, doar ca, desigur, va va oferi doar una sau doua fotografii pe seara. Deoarece lumina este slaba, timpii de expunere vor fi lungi si, in general, trepiedul va fi esential.



Folosirea luminilor aditionale

  • Daca in compozitia unei cladiri includeti o strada, farurile masinilor care trec pot deveni un ingredient in plus. Folosind o viteza mai lenta de declansare, farurile vor aparea ca dare de lumina serpuind prin canioanele facute de mana omului ale orasului.
Veti grija sa evitati sclipirea de la luminarea externa, cum ar fi felinarele stradale. Uneori un parasolar de obiectiv standard nu va fi potrivit si va fi nevoie sa improvizati un scut dintr-o bucata de carton, o carte sau o mapa, de exemplu; in mod alternativ, schimbati pozitia, sa fiti intre aparat si lumina

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users



aparate foto digitale