Newage Photography Forum: Raporturi de lumini - Newage Photography Forum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Raporturi de lumini Raporturile de lumina in fotografia de studio

#1 User is offline   Adryan 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPip
  • View gallery
  • Group: Root Admin
  • Posts: 506
  • Joined: 22-April 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Model Camera Foto:Nikon D3, D3s

Posted 20 May 2009 - 01:07 AM

Poate cel mai neinteles si confuz concept din intreaga teorie a fotografiei, expresia corecta a raportului unei lumini vis--vis de alta poate fi ori un translator universal intre fotografi in general, ori intre fotograf / asistent in particular. Intelegerea modului in care pasii de diafragma se traduc prin numere si cum sa ii pui intr-o secventa logica ne permite sa comunicam clar un scenariu pe care altii il pot duplica pentru sine sau il pot pregati pentru dumneavoastra.

Mai intai este important sa intelegem ca fiecare pas de diafragma dubleaza cantitatea de lumina ce cade pe suprafata senzorului (filmului). Schimbarea diafragmei de la f11 la mai marea f8 permite sa treaca de doua ori mai multa lumina prin lentila. Dimpotriva, inchiderea diafragmei de la f11 la mai mica f16 descreste la jumatate cantitatea de lumina prin lentila.

Din moment ce avem nevoie de o modalitate de a exprima aceste schimbari numeric, putem crea o scara crescatoare de numere ce se dubleaza, in care fiecare numar reprezinta o schimbare de un pas. Scara arata asa:



1 2 4 8 16 32 64



Scara numerica poate fi modificata foarte simplu sa adapteze si jumatati de pasi. In scara de mai jos, asteriscurile sunt folosite pentru a indica jumatatile de pasi:



1 1.5* 2 3* 4 6* 8 12* 16 24* 32 48* 64



Toate scenariile de luminare se bazeaza pe, si trebuie neaparat sa aibe, o sursa pe care o considerati "cheia" sau lumina principala. Aceasta este lumina cu care va veti potrivi diafragma aparatului si in functie de aceasta citire veti pregati alte lumini, cele pentru contur sau luminile de completare.

Pe masura ce incepem sa ne uitam la niste exemple, sa presupunem ca v-ati amplasat lumina pricipala unde ati dorit si exponometrul va arata un f11 perfect pentru lumina ce cade pe subiectul dumneavoastra din acea lumina-cheie. Acestui numar de pas, bazat pe lumina principala folosita in scenariul dumneavoastra de lumini, ii este intotdeauna alocata o valoare fixa de 1. A se lua nota ca valoarea umbrei in acest raport e intotdeauna reprezentat la dreapta lui 1, care reprezinta valoarea luminii-cheie.



RAPORTUL LUMINA PRINCIPALA UMBRA

Din moment ce toate scenariile de lumini cer zone mai putin luminate (umbre) pentru a crea contur si a intensifica interesul visual, prinde valoare intelegerea modului cum diferite nivele de iluminare a umbrei afecteaza aspectul imaginii in ansamblu ca si a modului in care se exprima acele valori numeric. De exemplu, daca lumina principala inregistreaza f11 si doriti o diferenta de un pas intre lumina principala si lumina de completare, va veti seta lumina de completare sa arate f8. Raportul intre aceste doua unitati va fi exprimat ca 1:2. Daca doriti o diferenta de 2 pasi intre cele 2 lumini, lumina de completare va fi setata sa arate f5.6 si raportul va fi exprimat ca 1:4. Pentru o diferenta de 3 pasi veti seta lumina de completare la f4 si raportul va fi de 1:8.



RAPORTUL LUMINA DE CONTUR - LUMINA PRINCIPALA

Multe scenarii de luminare se bazeaza pe lumini aditionale, mai puternice, care cad pe subiect cel mai des pe par si pe umeri. Aceste lumini numite lumini de par, de creare dinamicii sau a contrastului, sunt folosite pentru a adauga contur si contrast de culoare, cat si de a separa subiectul de fundal. Acestea ofera profunzime vizuala.

Se aplica tot regulile folosite pentru umbre si pentru luminile de contur, cu singura exceptie ca valorile luminilor de contur sunt intotdeauna exprimate de la stanga lui 1 care reprezinta lumina principala. De exemplu, cu o valoare de lumina-cheie de f11,pentru a crea o diferenta de 1 pas se cere o masurare a lumnii de contur de f16 (de doua ori mai multa lumina decat e necesara la expunerea cum se cuvine la f11, astfel, mai intense sau supraexpusa). Acest raport va fi exprimat ca 2:1.



RAPORTUL LUMINA DE CONTUR LUMINA PRINCIPALA UMBRA

Stiind ca luminile de contur sunt exprimate din stanga valorii luminii-cheie (intotdeauna 1) si ca umbrele sunt exprimate de la dreapta, daca doriti luminile de contur cu un pas mai intense si umbrele cu un pas mai inchise decat lumina-cheie, puteti spune ca doriti un raport de 2:1:2. In baza pasului de f11 al luminii noastre principale, acest raport se traduce prin f16:f11:f8. Daca setati cele trei lumini sa se masoare prin acelasi pas, raportul va fi 1:1:1, sau f11:f11:f11 ca si in exemplul de mai sus.

Daca ati scrie o scara ce ar indica luminile de contur lumina-cheie umbre, in 6 pasi, ar arata ca cea de mai jos.

Pentru amplificare si intarire a celor de mai sus, daca stabiliti un scenariu de lumini in care luminile de contur ar fi cu 6 pasi mai intense iar umbrele cu 6 pasi mai inchise atunci raaportul ar arata asa: 64:1:64

64 32 16 8 4 2 1 2 4 8 16 32 64



Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users



aparate foto digitale