Newage Photography Forum: Tehnici de compozitie - Newage Photography Forum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Tehnici de compozitie Reguli de luat in seama

#1 User is offline   Adryan 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPip
  • View gallery
  • Group: Root Admin
  • Posts: 503
  • Joined: 22-April 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Model Camera Foto:Nikon D3, D3s

Posted 19 May 2009 - 03:38 AM

GENERALITATI DESPRE COMPOZITIE



Aparatele de fotografiat devin din ce in ce mai complexe, cu sistemele lor incorporate de masurare a expunerii, deci ar rezulta ca fotograful are mai mult timp sa se concentreze pe zone cum ar fi compozitia. Totusi, asta nu se prea intampla. Apar intruziuni nedorite ce deruteaza si distrag atentia; fundaluri irelevante sau care coplesesc planul apropiat si prim-planuri care care trebui sa calauzeasca ochiul in fotografie ori ocupa prea mult loc ori de-abia apar din cauza incadrarii incorecte. Toate aceste greseli pot fi corectate cu foarte putin efort si doar o minima pregatire.

Sunt trei zone-cheie de luat in considerare in compozitie:

  • Centrul de interes – dupa ce ati hotarat care ar trebui sa fie subiectul principal al fotografiei, stabiliti din ce unghi trebuie facuta fotografia pentru a obtine cel mai de efect fundal.
  • Posibile distrageri ale atentiei si deranjari – examinati cu atentie subiectul, planul indepartat si planul apropiat, pentru a va asigura ca fotografia nu va fi stricata de un obiect nedorit. E atat de usor sa distrugeti o cladire frumoasa cu un semn rutier in prim-plan sau sa faceti un portret vreunui amic completat cu un stalp de telegraf tasnindu-i din varful capului. De obicei, un obiect care deranjeaza poate fi indepartat din compozitie doar dandu-va putin intr-o parte. Se merita sa asteptati sa treaca orice vehicul in miscare.
  • Intensificarea prim-planului – e important sa decideti daca exista ceva care ar putea fi adaugat prim-planului fara sa distraga atentia sau sa complice prea tare centrul de interes.


FOLOSIREA PRIM-PLANULUI



Prim-planurile pot juca un rol important in compozitia generala a fotografiilor. Un punct de interes in planul apropiat al aparatului poate fi folosit ori ca un dispozitiv de incadrare sau ca o unealta pentru a calauzi ochiul in fotografie. Acest tip de plus de atractie adaugat poate face diferenta intre ceva captivant si ceva mediocru.



Folosirea planului apropiat ca pe o masca

Prim-planurile pot fi folosite si pentru a ascunde obiecte neingrijite sau intruziuni nedorite din mijlocul fundalului unei fotografii. Totusi e important sa va asigurati ca prim-planul sa nu domine fotografia caci atunci va distrage de la subiectul principal al fotografiei, devenind la fel de deranjant ca detaliul pe care incearca sa-l mascheze.



Obiecte in prim-plan



Desi obiectele din prim-planul unei fotografii pot oferi un plus de interes, este prea usor sa le lasati sa apara cu o regularitate monotona. Este riscant in seriile de poze facute din puncte similare, dar poate fi usor de evitat cu putina grija. Luati-va timpul sa evaluati ce este in fata aparatului, folositi toate componentele cat mai avantajos in poza finala.

Cand sunt incluse obiecte in prim-plan, trebuie avut grija cu expunerea. Verificati daca obiectele sunt in umbra prin comparatie cu portiunea centrala a pozei si cu fundalul, caci asta va produce o forma urata si intunecata fara detalii vizibile. Daca umbra nu se poate evita, incercati sa o corectati folosind un reflector sau o lumina flash de completare.

De asemenea, verificati daca aparatul trebuie sa fie pozitionat mai sus decat obiectul din prim-plan. Daca nu, asigurati-va ca obiectul nu umple prea mult cadrul.



Folosirea perspectivei pentru a creea interes in prim-plan



Adaugarea unui plus de interes in prim-plan poate fi creata prin folosirea perspectivei, de exemplu brazde intinzandu-se in departare pe un camp arat. In acest caz se recomanda o pozitie mai joasa a aparatului. Cand se face o poza de peisaj, deseori cerul poate fi un factor dominant, astefl incat peisajul in sine e coplesit. Daca se intampla asa, poate adaugarea unui copac cu crengi proeminente, in poza, ar putea incadra partea superioara a pozei si diminua impactul cerului.



FOLOSIREA FUNDALULUI



Fundalul unei fotografii poate imbogati compozitia de ansamblu a unei imagini in feluri similare efectelor prim-planului. Ca regula generala, fundalurile nu ar trebui sa domine fotografia, sa puna in umbra subiectul principal. Acest lucru deranjeaza ochiul si da o impresie generala de talmes-balmes. La fel, un fundal inspid, neinteresant, poate influenta intreaga poza si se pierde orice urma de interes. O lentila de fotografiere la distanta poate produce o imagine condensata, apropiind fundalul si reducand adancimea dintre zona de mijloc si planul apropiat.

Vremea poate creea efecte dramatice; daca sunt nori negri pe cer fiti atenti la aparitii izolate de raze solare care pot pune in lumina zone din prim-plan, subexpunand si facand zonele intunecate si mai intunecate.

Cand se face o poza a unui peisaj aparent seren, verificati sa nu fie traversat de drumuri sau sine. Daca sunt asteptati sa dispara traficul caci o sina uracioasa poate strica o scena altfel frumoasa.

Puncte cheie de notat despre fundaluri:

  • E fundalul coplesitor? Va umbri subiectul din fotografie? Pe de alta parte, prezinta indeajuns interes pentru a nu deveni insipid?
  • Fundalul din spatele unei persoane reprezinta cat de cat ceva din activitatea sau mediul persoanei respective?
  • Sunt culorile fundalului armonioase sau neobisnuite cumva? Un teleobiectiv poate scoate fundalul din focalizare, aruncand niste forme ciudate si niste culori mai estompate.
  • Apare cerul in fundal? Daca sunt nori incercati sa le surprindeti claritatea si detaliile poate folosind un filtru gradual, de o densitate neutra, sau unulde polarizare, sau un filtru galben cu film alb-negru.


ALEGEREA UNUI UNGHI DE FOTOGRAFIERE ( punct de statie )



Sunt multe situatii cand faceti o poza in care o simpla modificare a unghiului poate face toata diferenta. Unghiul de fotografiere ( sau punctul de statie ) poate fi definit ca pozitia din care este facuta fotografia si ia in considerare si prim-planul si fundalul si orice unghiuri interesante care ar conduce ochiul in mod natural catre punctul cheie al imaginii. Folosind diferite unghiuri, fotograful poate schimba dramatic impactul fotografiei.

Deseori, oamenii ii vor spune unui fotograf profesionist ceva de genul “dar tu ai avantajul echipamentului!”. De fapt, tot ce trebuie ca sa obtii un unghi mai bun este putina reflectie despre unde ar trebui sa stea cineva si cum s-ar putea utiliza fundalul pentru mai mult efect. In multe ocazii e posibil sa utilizati detaliul din prim-plan ori indreptand aparatul in jos ori miscandu-va usor intr-o parte. Aceste mici schimburi de pozitie sau de unghi, care pot parea nesemnificative pe moment, pot produce diferenta dintre dramatic si tern.



O evaluare usoara



Ca ajutor pentru a va decide in alegerea unghiului, pur si simplu formati un dreptunghi cu degetele mari si aratatoarele ambelor maini si priviti prin el ca sa estimati imaginea aleasa.

Pentru a “ingusta” cadrul, apropiati mainile, pastrand forma de dreptunghi. Pentru a creea efectul de zoom, intindeti bratele astfel incat fundalul sa dispara iar subiectul pozei sa para mai mare in raport cu dreptunghiul.



#2 User is offline   bbe 

  • Amator
  • Pip
  • Group: Members
  • Posts: 19
  • Joined: 14-May 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Model Camera Foto:nikon D300

Posted 19 May 2009 - 08:34 PM

QUOTE (Adryan @ May 19 2009, 04:38 AM) <{POST_SNAPBACK}>
GENERALITATI DESPRE COMPOZITIE



Aparatele de fotografiat devin din ce in ce mai complexe, cu sistemele lor incorporate de masurare a expunerii, deci ar rezulta ca fotograful are mai mult timp sa se concentreze pe zone cum ar fi compozitia. Totusi, asta nu se prea intampla. Apar intruziuni nedorite ce deruteaza si distrag atentia; fundaluri irelevante sau care coplesesc planul apropiat si prim-planuri care care trebui sa calauzeasca ochiul in fotografie ori ocupa prea mult loc ori de-abia apar din cauza incadrarii incorecte. Toate aceste greseli pot fi corectate cu foarte putin efort si doar o minima pregatire.

Sunt trei zone-cheie de luat in considerare in compozitie:

  • Centrul de interes – dupa ce ati hotarat care ar trebui sa fie subiectul principal al fotografiei, stabiliti din ce unghi trebuie facuta fotografia pentru a obtine cel mai de efect fundal.
  • Posibile distrageri ale atentiei si deranjari – examinati cu atentie subiectul, planul indepartat si planul apropiat, pentru a va asigura ca fotografia nu va fi stricata de un obiect nedorit. E atat de usor sa distrugeti o cladire frumoasa cu un semn rutier in prim-plan sau sa faceti un portret vreunui amic completat cu un stalp de telegraf tasnindu-i din varful capului. De obicei, un obiect care deranjeaza poate fi indepartat din compozitie doar dandu-va putin intr-o parte. Se merita sa asteptati sa treaca orice vehicul in miscare.
  • Intensificarea prim-planului – e important sa decideti daca exista ceva care ar putea fi adaugat prim-planului fara sa distraga atentia sau sa complice prea tare centrul de interes.


FOLOSIREA PRIM-PLANULUI



Prim-planurile pot juca un rol important in compozitia generala a fotografiilor. Un punct de interes in planul apropiat al aparatului poate fi folosit ori ca un dispozitiv de incadrare sau ca o unealta pentru a calauzi ochiul in fotografie. Acest tip de plus de atractie adaugat poate face diferenta intre ceva captivant si ceva mediocru.



Folosirea planului apropiat ca pe o masca

Prim-planurile pot fi folosite si pentru a ascunde obiecte neingrijite sau intruziuni nedorite din mijlocul fundalului unei fotografii. Totusi e important sa va asigurati ca prim-planul sa nu domine fotografia caci atunci va distrage de la subiectul principal al fotografiei, devenind la fel de deranjant ca detaliul pe care incearca sa-l mascheze.



Obiecte in prim-plan



Desi obiectele din prim-planul unei fotografii pot oferi un plus de interes, este prea usor sa le lasati sa apara cu o regularitate monotona. Este riscant in seriile de poze facute din puncte similare, dar poate fi usor de evitat cu putina grija. Luati-va timpul sa evaluati ce este in fata aparatului, folositi toate componentele cat mai avantajos in poza finala.

Cand sunt incluse obiecte in prim-plan, trebuie avut grija cu expunerea. Verificati daca obiectele sunt in umbra prin comparatie cu portiunea centrala a pozei si cu fundalul, caci asta va produce o forma urata si intunecata fara detalii vizibile. Daca umbra nu se poate evita, incercati sa o corectati folosind un reflector sau o lumina flash de completare.

De asemenea, verificati daca aparatul trebuie sa fie pozitionat mai sus decat obiectul din prim-plan. Daca nu, asigurati-va ca obiectul nu umple prea mult cadrul.



Folosirea perspectivei pentru a creea interes in prim-plan



Adaugarea unui plus de interes in prim-plan poate fi creata prin folosirea perspectivei, de exemplu brazde intinzandu-se in departare pe un camp arat. In acest caz se recomanda o pozitie mai joasa a aparatului. Cand se face o poza de peisaj, deseori cerul poate fi un factor dominant, astefl incat peisajul in sine e coplesit. Daca se intampla asa, poate adaugarea unui copac cu crengi proeminente, in poza, ar putea incadra partea superioara a pozei si diminua impactul cerului.



FOLOSIREA FUNDALULUI



Fundalul unei fotografii poate imbogati compozitia de ansamblu a unei imagini in feluri similare efectelor prim-planului. Ca regula generala, fundalurile nu ar trebui sa domine fotografia, sa puna in umbra subiectul principal. Acest lucru deranjeaza ochiul si da o impresie generala de talmes-balmes. La fel, un fundal inspid, neinteresant, poate influenta intreaga poza si se pierde orice urma de interes. O lentila de fotografiere la distanta poate produce o imagine condensata, apropiind fundalul si reducand adancimea dintre zona de mijloc si planul apropiat.

Vremea poate creea efecte dramatice; daca sunt nori negri pe cer fiti atenti la aparitii izolate de raze solare care pot pune in lumina zone din prim-plan, subexpunand si facand zonele intunecate si mai intunecate.

Cand se face o poza a unui peisaj aparent seren, verificati sa nu fie traversat de drumuri sau sine. Daca sunt asteptati sa dispara traficul caci o sina uracioasa poate strica o scena altfel frumoasa.

Puncte cheie de notat despre fundaluri:

  • E fundalul coplesitor? Va umbri subiectul din fotografie? Pe de alta parte, prezinta indeajuns interes pentru a nu deveni insipid?
  • Fundalul din spatele unei persoane reprezinta cat de cat ceva din activitatea sau mediul persoanei respective?
  • Sunt culorile fundalului armonioase sau neobisnuite cumva? Un teleobiectiv poate scoate fundalul din focalizare, aruncand niste forme ciudate si niste culori mai estompate.
  • Apare cerul in fundal? Daca sunt nori incercati sa le surprindeti claritatea si detaliile poate folosind un filtru gradual, de o densitate neutra, sau unulde polarizare, sau un filtru galben cu film alb-negru.


ALEGEREA UNUI UNGHI DE FOTOGRAFIERE ( punct de statie )



Sunt multe situatii cand faceti o poza in care o simpla modificare a unghiului poate face toata diferenta. Unghiul de fotografiere ( sau punctul de statie ) poate fi definit ca pozitia din care este facuta fotografia si ia in considerare si prim-planul si fundalul si orice unghiuri interesante care ar conduce ochiul in mod natural catre punctul cheie al imaginii. Folosind diferite unghiuri, fotograful poate schimba dramatic impactul fotografiei.

Deseori, oamenii ii vor spune unui fotograf profesionist ceva de genul "dar tu ai avantajul echipamentului!". De fapt, tot ce trebuie ca sa obtii un unghi mai bun este putina reflectie despre unde ar trebui sa stea cineva si cum s-ar putea utiliza fundalul pentru mai mult efect. In multe ocazii e posibil sa utilizati detaliul din prim-plan ori indreptand aparatul in jos ori miscandu-va usor intr-o parte. Aceste mici schimburi de pozitie sau de unghi, care pot parea nesemnificative pe moment, pot produce diferenta dintre dramatic si tern.



O evaluare usoara



Ca ajutor pentru a va decide in alegerea unghiului, pur si simplu formati un dreptunghi cu degetele mari si aratatoarele ambelor maini si priviti prin el ca sa estimati imaginea aleasa.

Pentru a "ingusta" cadrul, apropiati mainile, pastrand forma de dreptunghi. Pentru a creea efectul de zoom, intindeti bratele astfel incat fundalul sa dispara iar subiectul pozei sa para mai mare in raport cu dreptunghiul.


O noua lectie de fotografie imi va fi de mare ajutor multumesc Ady si echipei New Age
0

#3 User is offline   compasiune11 

  • Amator
  • Pip
  • Group: Members
  • Posts: 6
  • Joined: 15-April 16
  • Gender:Male
  • Location:Brasov
  • Interests:Fotografia de eveniment
  • Model Camera Foto:Canon 6D

Posted 12 May 2016 - 01:11 PM

Idei minuntae. Multam fain!
0

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users



aparate foto digitale