Newage Photography Forum: Culorile - Newage Photography Forum

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Culorile Armonie si discordanta

#1 User is offline   Adryan 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPip
  • View gallery
  • Group: Root Admin
  • Posts: 506
  • Joined: 22-April 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Model Camera Foto:Nikon D3, D3s

Posted 19 May 2009 - 01:50 AM

Cea mai usoara varianta de a intelege culorile o reprezinta studierea cercului culorilor, ce contine toata culorile din spectru. Culorile primare sunt "tente sau nuante" pure: rosu, verde si albastru. Daca ati avea o sursa de lumina in fiecare din aceste trei culori, ati putea crea orice alta culoare si daca le combinati pe toate trei, rezultatul pe care il veti obtine va fi lumina alba.

Culori complementare si culori secundare
Culorile complementare se opun celor primare pe cercul culorilor - cyan, magenta si yellow. Amestecand o culoare primara cu cea opusa ei, complementara, se va obtine gri.
Culorile secundare se formeaza amestecand doua alte culori impreuna, pentru a forma umbre, ca portocaliu si violet. Cand faceti o fotografie culorile sunt inregistrate prim amestecarea straturilor de culoare. Straturile contin culorile primare - rosu, verde si albastru - deci aceste culori vor aparea cele mai luminoase in fotografie deoarece necesita un singur strat. Culorile complementare sunt formate prin combinarea a doua straturi - de exemplu galben si magenta formeaza rosu - deci este posibila o mare varietate de nuante. Culorile secundare sunt formate prin combinarea a trei straturi, deci intensitatea lor nu este niciodata la fel de puternica. De asemenea sunt si cel mai dificil de inregistrat - de exemplu violet apare de multe roz, in fotografie!


Culorile care armonizeaza
Acele culori care se invecineaza pe cercul culorilor sunt in armonie. Albastru si verde, verde si galben, rosu si magenta, portocaliu si galben - toate sunt imediat vecine deci sunt in armonie. de asemenea, oricare din culorile de pe partea calda a cercului culorilor - magenta, rosu, portocaliu si galben - merg foarte bine impreuna, la fel de bine cum o fac si culorile de pe partea rece a cercului - albastru, violet si verde. Fotografiile in culori armonizate sunt mai relaxante si mai usor de privit - au un efect calmant, neprovocand simtul vizual.
Puteti, de asemenea, realiza fotografii de succes ce cuprind o singura culoare, sau aceeasi culoare dar in mai multe nuante. Lumina blanda, incetosata, tinde sa creeze acest efect in natura, prin apropierea nuantelor dintr-o scena - in special in apropierea inserarii, cand lumina este calda.
Inainte de rasarit, cat si pe vreme mohorata, cu cer acoperit, puteti fi martorii unui efect similar, numai ca de data aceasta lumina este difuza, deci culorile vor aparea mai estompate si tind sa se situeze in zona rece de temperatura de culoare. Exista in acest sens si dovezi create de mana omului - o cladire zugravita in diverse nuante ale aceleiasi culori poate constitui un excelent studiu de armonie a culorilor.
In situatia in care saturatia culorilor este redusa din cauza calitatii luminii sau datorita folosirii de catre oameni a unor nuante desaturate, pale, chiar acele culori care in mod normal contrasteaza vor parea ca sunt in armonie, deoarece impresia pe care o lasa este una de liniste si calm.
Cu cat culorile sunt mai pale, cu atat se armonizeaza mai mult, pana cand senzatia generala este aproape monocromatica. Fotografiile care uziteaza aceasta tehnica denota o simplitate fascinanta si sunt foarte expresive.
Conditiile meteo creeaza acest efect mai mult decat orice altceva in natura. Cand soarele este ascuns de o ceata usoara sau de poluare, dimineata sau seara la apus, peisajul capata o aura delicata de auriu, creand un rafinament deosebit.
Pacla sau ceata groasa au un efect similar, diminuand saturarea culorilor dintr-o scena - desi tonurile care se creeaza sunt mai degraba reci decat calde, deoarece lumina la capatul rosu al spectrului este filtrata.
Desigur, in aceste situatii, cand culorile sunt reduse in mod natural la tonuri monocromatice, efectul lor poate fi amplificat prin folosirea filtrelor. Efectul nu trebuie amplificat excesiv pentru a nu distruge atmosfera in fotografie (seria de filtre warm-up 81 este ideala pentru a da caldura unei scene in timp ce seria 82 de filtre albastre, pale, tind sa raceasca atmosfera.



Culorile care contrasteaza
In timp ce armonia culorilor ne ajuta sa realizam fotografii relaxante, linistitoare, culorile contrastante creeaza exact efectul opus - produc un efect dramatic, amplificat, ce ne atrage atentia si ne provoaca simturile vizuale. Culorile puternice incita si stimuleaza, deci cand vom include doua culori puternice ce sunt in dezacord si isi disputa atentia, efectul este amplificat si rezulta fotografii uimitoare.
Cheia este simplitatea. Ideal e sa va rezumati la doua culori - in mod sigur, nu mai mult de trei - altfel efectul va fi diminuat. Si asigurati-va ca aceste culori sunt opuse unele celorlalte pe cercul culorilor - orice culoare cald, cum ar fi rosu si galben, va fi intr-un dezacord violent cu orice culoare rece, ca albastru sau verde. Cel mai puternic contrast de culoare pe care l-am putea obtine este verde-albastru, dar in orice combinatie, cu cat sunt mai vibrante si mai saturate acele culori - mai ales daca sunt de aceeasi intensitate sau de intensitati similare - cu atat mai puternic va fi contrastul. De exemplu, albastru intens langa galben pal nu merge la fel de bine ca albatru intens langa galben intens, si invers.
Aceste contraste sunt de obicei cel mai usor de gasit la scara mica - o floare rosie inconjurata de verdele luxuriant al ierbii luminate de soare; o usa galbena sau un taxi galben pe un cer albastru intens. Le si puteti aranja usor - rezemati un buchet de flori galbene de o usa albastra sau o masina rosie langa un gard verde.
Efectul este mai bun atunci cand culoarea mai rece este in fundal iar culoarea mai calda in prim-plan, asta deoarece se spune ca tonurile mai reci indeparteaza, caci ne amintesc de cer, mare, spatiu deschis, in timp ce culorile calde apropie si par sa sara pe noi din poza.
Pentru cele mai bune rezultate, faceti fotografii in lumina puternica, pe vreme insorita, si folositi un filtru de polarizare pentru a reduce lumina orbitoare si creste saturatia. Lumina de la pranz e cea mai dura si cea mai intensa, cu umbre scurte, intunecate, dar contrastul de culoare din aceasta perioada poate fi foarte eficient - mai ales in orase, unde veti gasi culoare in blocurile inalte, grafice.


Exploatati culorile ireale
Impactul vizual al unei fotografii poate fi intens daca ale ei culori nici nu armonizeaza si nu sunt nici in conflict dar sunt neobisnuite.
Se intampla cand realizati fotografii in exterior noaptea - iluminarea artificiala in orase creeaza o paleta suprarealista de culori care nu ar fi intalnite niciodata in mod natural, oricat ati cauta. Intr-o singura scena de strada puteti gasi verdele viu al luminii flusorescente, galbenul tungstenului, rosul neonului si asa mai departe, toate aparand vibrante in comparatie cu estompata lumina ambienta, toate atragand atentia in mod egal.
Ochii nostri se adapteaza la aceste tipuri diferite de lumina, deci o cladire innecata in lumina sau un peisaj urban licarind pot parea normale cand le privim. Dar senzorul sau filmul inregistreaza culoarea fiecarei surse exact cum este in realitate, deci cand vedem fotografiile noastre inregistrate pe senzorul aparatului, suntem deseori surprinsi la vederea culorilor vii la care nu ne asteptam. Asta este unul din lucrurile care fac atat de interesanta fotografia nocturna.
Exploatati acest lucru la maxim folosind unghiul de fotografiere si diferite lentile pentru a juxtapune diferite culori intr-un mod eficient. O lentila de teleobiectiv insira reclame luminoase de-a lungul unei strazi aglomerate, in timp ce lentila super-angulara va permite sa adunati mai multe elemente diferite in aceeasi imagine - o statuie luminata de un spot in fata unei cladiri luminate din mai multe parti, sau un felinar stradal langa un turn luminat intens.

Attached File(s)



Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users



aparate foto digitale